Intro
Bergambar selepas selasai port formalities |
Skop Kerja
Skop pekerjaan Admin Officer (A/O) ini, tidak terhad kepada tugasan pentadbiran atas kapal, tetapi turut menjadi Ketua Katering. A/O bertanggungjawab untuk merancang dan membeli bahan makanan, mentah dan juga kering. Selain itu juga, A/O turut bertanggungjawab terhadap perancangan pembelian barangan di Bonded Store seperti rokok, titbites, minuman ringan dan barangan keperluan peribadi seperti yang di persetujui di dalam Mess Committee Meeting. Barangan di Bonded Store keluarkan oleh A/O kepada crew atas persetujuan kapten dan kebanyakannya di jual ( tolak dari gaji la) kepada crew kapal sebagai kegunaan peribadi.
Penanda aras seorang A/O dari kacamata krew ialah kepandaian A/O tersebut merancang bekalan makanan & rokok. Mengapa aku berkata demikian? Rata-rata krew akan menyebut & mengingati A/O yang bagus dan baik dimana rekod A/O tersebut tidak pernah putus bekalan rokok, stor makanan yang tidak pernah berkunci dan juga sangat senang untuk berurusan hal bonded store.
Aku pakai Catering Officer punya epoulette. |
Sedikit pertambahan info, rank Chief Steward ini bersamaan tugas Catering Officer dan di upgrade oleh MISC menjadi Admin Officer di mana ada pertambahan tugas-tugas pentadbiran dan paperwork mengikut ISM & ISPS.
Tricks .
Aku punya beberapa guru semasa menjadi Junior A/O. Antaranya Tadjo'urus Bin Khairuddin. yang lebih mesra di panggil pakcik.
Pakcik banyak berkongsi pengalaman beliau. Anak kelahiran Gopeng ini,separuh dari umurnya sekarang di habiskan di kapal. Beliau bermula sebagai steward dan perlahan-lahan menjadi chief steward pada penghujung tahun 80an. Beliau mempunyai puluhan pengalaman belayar di bulk carrier, kapal kontena dan sekarang kapal chemical tanker.
Buah makanan kuda kata orang lama. |
Imej dari Pakcik Google |
Penutup
Kisah dikapal tetap disimpan kemas sebagai kenangan untuk aku. Pengalaman yang sangat berharga ini, cuma boleh di peroleh oleh meraka yang pernah belayar. Walaupun dengan pelbagai undang-undang terbaru dan ketat, aku masih yakin, hidup di kapal masih lagi enjoyable walaupun tidak seseronok mereka yang melalui zaman-zaman sebelum ISPS & ISM.
Aku juga menambah banyak kenalan ketika belayar. Sebahagian besar kenalan yang dikenali ketika belayar, masih lagi berhubung melalui FB. Ya, mereka selalu membuat aku rindu untuk kembali belayar.
No comments:
Post a Comment